برای دیدن محتوای سایت روی دکمه دسته بندی کلیک بفرمایید

دسته بندی

Breadcrumbs Image

پرورش تواناییهای ذهنی

پرورش توانایی های ذهنی کودک یکی از هنرهایی اشت که در سال های اول زندگی بر عهده والدین است که با شناخت و به کار گیری این مهارت ها توانایی های ذهنی فرزندشان را پرورش دهند.

مغز عضوی است که دائماً در حال رشد است و می‌تواند چیزهای جدید را از سنین بسیار پایین درک کند.  بر اساس مطالعه ای که توسط پروژه پیش دبستانی دانشگاه هاروارد انجام شده است، اهمیت تجربیات شخصی و چگونگی کمک آنها به رشد ذهنی کودکان بین سنین 1.5 تا 8 سال بسیار مهم است. تجارب خوب یا بد در این سال‌های اولیه، برای سال‌های آینده، عقل آنها را شکل می‌دهد.

والدین نقش مهمی در تربیت کودک دارند،زیرا انانندکه  تصمیم می‌گیرندفرزندشان، چه نوع تجربیاتی داشته باشند.

توانایی شناختی هر کودک متفاوت است، اما می‌توانید توانایی‌های ذهنی کودکتان را در سال‌های اول زندگی آن‌ها بالا ببرید.

 چند راه برای پرورش توانایی های  ذهنی کودک

افزایش تمرکز

سطح حافظه و تمرکز را می توان با انجام چند فعالیت ساده بالا برد. برای بچه‌های کوچک، می‌توانید از اسباب‌بازی‌هایشان  برای آموزش آنها استفاده کنید تا توجه شان راجلب کنید. از آنها بخواهید اسباب بازی هایشان را یک جا بچینند سپس به تدریج برخی از آنها را حذف کنید. از آنها بپرسید کدام یک حذف شده است، این کار تمرکز کودکتان را بالا می برد. 

خواب کافی

خواب نقش حیاتی در بالابردن  عملکردهای مغز دارد. برخی تحقیقات نشان می دهد هنگام استراحت، مغز هیچ اطلاعات جدیدی دریافت نمی کند، بنابراین به «ذخیره» اطلاعاتی که در طول روز در معرض آن بوده است متوسل می شود.

کودکان به 10 تا 12 ساعت خواب نیاز دارند در حالی که نوجوانان ممکن است به 8 تا 10 ساعت بخوابند .

آموزش خود انضباطی

به کودکان باید نظم و انضباط شخصی را آموزش داد، به آنها بیاموزید که مراقب باشند اولویت هایشان چیست و چگونه باید برای رسیدن به آنها تلاش کنند. مدیریت زمان هنری است که باید هر چه زودتر یاد گرفت.

بازی ساده جهت تقویت مهارت های ذهنی کودکان ۴ سال به بالا در خانه را در وب سایت مام پلاس ببینید

بر اساس باور عمومی، نظم و انضباط شخصی بسیار مهمتر از ضریب هوشی به تنهایی است. برخی تحقیقات نیز این موضوع را تایید می کند. این نشان می‌دهد که بارزترین عامل در موفقیت دانش‌آموزان، قدرت اراده یا قدرت اراده بوده است.

 با فرزندان خود بازی کنید

زمان بازی بهترین هدیه ای است که می توانید به فرزندان خود بدهید . وقت بگذارید و با فرزندانتان به فعالیت های داخل و خارج از خانه بپردازید. رفتن به شهر بازی، سفر و... تجربیات شخصی کودک شما را شکل می دهد. به این ترتیب کودک می تواند محیط اطراف خودرا بهتر بشناسد و بهتر بتواند با محیط ارتباط بگیرد. 

 

 


مشاهده نظرات

دیدگاه ارزشمند شما

لطفا فیلدهایی که با * مشخص شده است را پر کنید، آدرس ایمیل شما نمایش داده نمی شود